Achtergrond / Versus

8 // Het belang van kledingkeuze en stijlgevoel: een psychologische blik op mode

Dat mode en psychologie als combinatie niet heel vaak voorkomen, betekent niet dat de begrippen helemaal niet te verenigen zijn. De kledingkeuzes die je bewust of onbewust maakt schijnen namelijk meer over je te zeggen dan menig mens denkt. Stijlgevoel wordt alleen niet door iedereen als een tellende factor in het leven gezien: de discussie over je letterlijke binnenkant versus buitenkant suddert al eeuwen voort. Een goed stel hersens of fijn karakter is inderdaad ook geen overbodige luxe, maar telt die buitenkant dan écht niet?

Dat de beauty versus brains discussie al een lange tijd bestaat is niets nieuws. Een echt antwoord op de vraag kan je dan ook niet geven: mooi zijn heeft voordelen, maar slim zijn natuurlijk ook. Ik ga me in dit artikel dan ook niet focussen op het belang van uiterlijk (daar kun je immers amper tot niks aan doen) maar wél op het belang van kledingkeuzes, stijlgevoel en mode. Ook dat is namelijk een discussiepunt: sommigen mensen vinden kledingkeuze níet van belang, en anderen juist weer wel. De vraag blijft: is het dat?

Iemand die denkt dat kledingkeuze en stijlgevoel van belang zijn in het leven, is Cécile Narinx. Zo vertelt ze onderstaand in haar boek ‘Geluk is een jurk’ over kleding en de betekenis daarvan voor haar:

quotececile

Dat ze het gegeven probeert te bestrijden dat mode oppervlakkig is, is niets nieuws: de opvatting dat mode en kleding voor leeghoofden zijn, is nog niet bepaald verdwenen, zegt José Teunissen in een artikel van Trouw. De modelector wil dat echter graag weerleggen: “Mode is absoluut niet oppervlakkig en omvat veel meer dan een nieuw roklengte, kleuren of accessoires. Mode gaat ook over de wisselwerking tussen groepen en het individu, over de opvattingen in een maatschappij, over herkenning en erkenning, identiteit en expressie, gedrag en etiquette, over het evenwicht tussen het lichaam verbergen en openbaren.”

Een overtuigende mening, waarvan ik me afvraag of hij ook psychologisch te verklaren is. Ik vroeg het eerst aan Joyce van der Wegen, derdejaars studente psychologie in Leiden: “Kledingkeuze is denk ik vaak terug te koppelen naar karakter. Je zou het vooral kunnen zoeken in introvert en extravert: mensen kleden zich daar meestal naar. Mode is daarnaast denk ik vooral een middel voor mensen om zichzelf op een bepaalde manier neer te zetten, zodat mensen hen met bepaalde dingen of mensen gaan associëren of identificeren.”

Meer psychologen hielden zich bezig met dit onderwerp: zo schreef Karen Pine er een boek over. Ze is sinds 2011 professor modepsychologie aan de Biligi Universiteit in Istanbul. In dit korte artikel staat een samenvatting van haar boek. Volgens Karen kan het uitzoeken van de juiste kleding life-changing zijn: “What we wear can actually change the way our brains function. Researchers from Northwestern University in the US showed that putting on a white coat improved a person’s mental agility. By associating the white coat with a doctor their brain was primed to take on different mental capacities.”

Ze stelt daarnaast nog het volgende: “The right clothing can change who we are, how we think and how we feel. So we should never underestimate this power. My research has revealed that when women are depressed, they are more likely to wear jeans. What would happen if, on waking up feeling glum, instead of dragging on the sad pants the women pulled on a favorite frock? The effect could be interpersonal. Priming her brain and lifting her mood. Or it could be interpersonal: the message her clothes send to the world determining others’ responses to her, triggering a positive feedback loop capable of changing her mood.”

artikel

Als we deze bronnen mogen geloven, is er een onontkoombare connectie tussen kledingkeuze en je persoonlijkheid en/of uitstraling.  Of je kleding nou van belang vindt of niet: op de een of andere manier zegt het iets over hoe je naar jezelf kijkt, én zal het ergens beïnvloeden hoe anderen naar jou kijken.  Onderstaand filmpje vertelt daar tot slot nog iets meer over.

Omslagfoto: Flickr

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s